الجنس : عدد المساهمات : 238نقاط : 428التقييم : 1تاريخ التسجيل : 03/09/2009 المزاج : فكك مني
موضوع: عمرو دياب الإثنين سبتمبر 14, 2009 12:57 am
لفترة كبيرة امتدت ل 10 سنوات او اكتر عاش الجمهور الديابى فى كابوس اسمو النقاد والاشاعات والتلفيقات من اعداء النجاح للهضبة .. وعلى الرغم من ان كل الكلام دة عمرو ماثر فى جمهور دياب العاشق للهضبة الا انو بيزعل برضو اما نسمع حد بيتكلم عن اسطورتنا بطريقة مش كويسة هبدا موضوعى كتبو واحد امريكى على موقع www.amazon.com ودة طبعا موقع عالمى لبيع السديهات والشرايط والكتب اونلاين عالنت هو اشهر موقع فى العالم فى هذا النوع وطبعا بالنسبة لعمرو دياب كمطرب عالمى من الطبيعى ان البوماتو تبقى عالموقع دة ولكن هل من الطبيعى ان واحد امريكى يكتب مقالة عن البوم الليلادى لعمرو دياب تحت الالبوم؟؟ لا دة مش طبيعى ولازم يكون فى سر دفعو لكدة...والكلام اللى اتكتب كالتالى اتكتب فى نفس الوقت فى جريدة وموقع washington state
والكلام كالتالى
This is a wonderful and "must-have" album for anyone who loves Amr Diab, or who might not be acquainted with his music. If you are not familiar with the beauty of contemporary Arabic music, this is also a great introduction...it will leave you wanting to hear more! I received this album as a gift while in Jerusalem and at the time did not know of Amr Diab..."El Lilady" made me an instant fan. The album is wonderful and there are a nice variety of styles represented here with no "bad" tracks. I have since acquired more of Amr Diab's music and love it, but have to admit that (so far) "El Lilady" is my very favorite...highly recommended. (هذا الالبوم البوم رائع ولابد ان يحوزه كل محبى عمرو دياب .. وايضا من لا يحب موسيقى عمرو دياب لابد ان يحوزه .. اذا لم تكن ميال الى الموسيقى والنمط العربى فى الاغانى فهذا الالبوم منتج عظيم .. سوف يجعلك تريد ان تسمع المزيد والمزيد .. لقد تلقيت هذا الالبوم كهدية ولم اكن اعرف ولا استمع الى عمرو دياب على الاطلاق .. الليلادى جعلنى اصبح من محبى عمرو دياب .. هذا الالبوم عظيم ويحتوى على مجموعة من الاغانى المتنوعة فى نوعها وستايلها مع عدم وجود اى اغنية سيئة .. بعد هذا الالبوم استمعت الى العديد من البومات عمرو دياب وعجبتنى ايضا .. ولكن لابد ان اعترف ان الليلادى هو الالبوم المفضل بالنسبة لى .. ارشحه بقوة( عندما يتكلم الغرب عن مغنى مصرى نشا مصريا وعلى ارض مصرية هكزا ... فعيب عليكو يا مصريين اما تلفقو الحقائق عشان تظهرو عكس ذلك...
من بعض النقد اللى وجهه بعض الحاقدين الى الفنان عمرو دياب هو سرقة بعض الاغانى العالمية ودى الاغانى اللى وجهولها النقد 1.Sway-Den Martin Amr Diab-الليلادى فعلا اقل مايوصف عنه هذا النقد هو الجهل بالموسيقى لا اكثر ولا اقل ... لان اغنية دين مارتن تعتبر وتصنف كالتالى: Sway .... Classic/Soul/Pop مخترع هذا النوع من الموسيقى بالفعل لم يطلق اى اغفنية من هذا النوع الا اغنية دين مارتن ثم تركت عشرات السنين تسمع فى جميع انحاء العالم فجاء الملك عمرو دياب بزكاؤه وقوته لينتج اغنية من نفس النوع واللى لازم تبقى شبه القديمة لانه بيغنى ستايل كلاسيكى ولازم يتجه للماضى فخرجت اغنية الليلادى فى قمة ومنتهى الروعة والابداع ليضع حجرا كبيرا فى فم كل من اراد ان يوجه نقدا عنها... 2.Amr Diab - ضحكت Sherin - مشربتش من نيلها نقد مثيل للكومديا والضحك فهو مقارنة بين السما والارض وبجد انا محبش اتكلم عن نقد متخلف فكل اللى هقولو ان النقد دة اتبنى عشان موسيقى اغنية حكت ممكن يتغنى عليها اغنية مشربتش من نيلها لانهم نفس الايقاع والايقاع بيتفق بين الاغانى بنسبة كبيرة جدا حتى لو كانت من بلد وبلد تانية فاللى قال ان فى شبه بين الاغانيتين متخلف بمعنى الكلمة 3.The Opposite Side اثبت العالم كله ان عمرو دياب هو مصدر التقليد وليس المقلد وكلنا شفنا دة فى برنامج الحلم واللى اوضحلنا اكتر من 25 اغنية مسروقة من اغانى عمرو دياب واشهرهم طبعا Outlandish-Callin' You من اغنية الكينج تملى معاك
عمرو دياب مبتكر نظام الاذدواج فى الاغانى احد انظمة الاغانى هو نظام الاذدواج فى المعانى وهو ان جملة تدى معنيين فى وقت واحد والاتنين مختلفين عن بعض والوحيد اللى طبق النظام دة هو الهضبة عمرو دياب فى اغنية روحى مرتحالك فى البوم الليلادى تفسير الاذدواج حبيت وخلاص وعشقت خلاص وبقول يا حبيبى قدام الناس روحى مرتحالك قلبى سبنى راح ندالك عمرو دياب ادمع عيونى بجد لما فسرت الاذدواج فى الجملة دى لانو قدم جملتين فى جملة واحدة وهى وبقول يا حبيبى قدام الناس ... يعنى بقولك يا حبيبى قدام الناس كلها ومبخبيش حبى ليك عن حد والجملة التانية وبقول يا حبيبى قدام الناس روحى مرتحالك يعنى هو بيكلم حبيبو وبيقولو يا حبيبى انا بقولك قدام الناس كلها ان روحى مرتحالك وفى الفيرز التانى قال قدامى ملاك والله ملاك وواخدنى لفين يا حبيبى معاك روحى مرتحالك الجملة الاولى واخدنى لفين يا حبيبى معاك؟ يعنى واخدنى لدنيا تانية يا حبيبى فى حبك الجملة التانية يا حبيبى معاك روحى مرتحالك يعنى يا حبيبى روحى مرتحتش الا معاك انت وبس والله تستحق جايزة نوبل يا هضبة على تقديم خاصية الازدواج فى المعانى كاول مغنى عالمى يرعى هذه النظرية ويقدمها وهو المثال الوحيد على النظرية فى اغنية روحى مرتحالك اللى هتترجم لاكتر من لغة عشان تتدرس فى كتب الموسيقى العالمية
صمت الحنين ::.كريزى شغال نار.::
الجنس : الابراج : عدد المساهمات : 166نقاط : 195التقييم : 0تاريخ التسجيل : 11/09/2009 العمل/الترفيه : منتدى شباب كريزى المزاج : ممكن عصير فرش
موضوع: رد: عمرو دياب الأربعاء سبتمبر 16, 2009 11:15 pm
تسلم ايدك بجد حاجه حلوة ان احنا نعرف تاريخ النجم ده تسلم ايدك